Event Borås - hur effektiva är era konferenser och möten?


  Foto: Top Notch Events (www.eventssweden.se)

Tyvärr har vi nog alla varit med om många möten som vi känt var helt bortkastade. Tiden drog i väg, det var oklart vad som skulle avhandlas och beslutas och du kanske inte ens var rätt person att vara med.
Här är några tips för att få till mer effektiva möten:
·         Sätt ett tydligt mål för vad som ska åstadkommas under mötet/konferensen och informera alla deltagare om detta före mötet. Ska något beslutas eller ska ni kanske ta fram underlag för ett beslut?
·         Är rätt personer bokade, har de t.ex. befogenheter att ta ett beslut eller kunskapen att ta fram ett underlag?
·         Ordna en bra facilitator/moderator för mötet/konferensen, en person som är insatt i ämnet, är effektiv och kan driva mötet framåt. Det kanske inte är någon på företaget som är bäst lämpad, utan någon utomstående som hyrs in.
·         Hemma bra men borta bäst, eller hur var det nu?
Visst är det nära och bekvämt att hålla mötet eller konferensen i sina egna lokaler men ibland kan det vara mer effektivt att åka bort. Ett miljöombyte kan skärpa fokus hos deltagarna och man riskerar inte lika lätt att bli störd av annat som händer på företaget. Det behöver inte vara så långt, kanske finns det passande konferensanläggningar i närheten.
·         Fika – välj bort sötsakerna mot något som håller energinivån på en stabil nivå längre, t.ex. nötter, osötade kex m.m.
·         Pauser – planera in flera pauser och ta gärna en eller flera promenader utomhus under dagen för att få frisk luft och få igång blodcirkulationen.
·         Lokalens faciliteter är också viktiga om man ska tillbringa många timmar i samma miljö, t.ex. ljudnivå, störande ljud, inomhusluft, ljus, tekniska hjälpmedel, diskussionsrum m.m.