Tyvärr har vi nog alla varit med om många möten
som vi känt var helt bortkastade. Tiden drog i väg, det var oklart vad som
skulle avhandlas och beslutas och du kanske inte ens var rätt person att vara med.
Här är några tips för att få till mer effektiva möten:
·
Sätt ett tydligt
mål för vad som ska åstadkommas under mötet/konferensen och informera alla
deltagare om detta före mötet. Ska något beslutas eller ska ni kanske ta fram underlag för ett beslut?
·
Är rätt
personer bokade, har de t.ex. befogenheter att ta ett beslut eller kunskapen att ta fram ett underlag?
·
Ordna en bra facilitator/moderator för mötet/konferensen, en person som är insatt i ämnet, är effektiv och kan driva mötet framåt. Det kanske inte är någon på företaget som är bäst
lämpad, utan någon utomstående som hyrs in.
·
Hemma bra
men borta bäst, eller hur var det nu?
Visst är det nära och bekvämt att hålla mötet eller konferensen i sina egna lokaler men ibland kan det vara mer effektivt att åka bort. Ett miljöombyte kan skärpa fokus hos deltagarna och man riskerar inte lika lätt att bli störd av annat som händer på företaget. Det behöver inte vara så långt, kanske finns det passande konferensanläggningar i närheten.
Visst är det nära och bekvämt att hålla mötet eller konferensen i sina egna lokaler men ibland kan det vara mer effektivt att åka bort. Ett miljöombyte kan skärpa fokus hos deltagarna och man riskerar inte lika lätt att bli störd av annat som händer på företaget. Det behöver inte vara så långt, kanske finns det passande konferensanläggningar i närheten.
·
Fika –
välj bort sötsakerna mot något som håller energinivån på en stabil nivå längre,
t.ex. nötter, osötade kex m.m.
·
Pauser
– planera in flera pauser och ta gärna en eller flera promenader utomhus under
dagen för att få frisk luft och få igång blodcirkulationen.
·
Lokalens
faciliteter är också viktiga om man ska tillbringa många timmar i samma miljö, t.ex. ljudnivå, störande ljud, inomhusluft, ljus, tekniska hjälpmedel, diskussionsrum
m.m.